onsdag 14 april 2010

FLASH Instuderingsfrågor


Vad är skillnaden på frames (bildruta) och keyframes (nyckelbildruta)?

Varje filmclip består av flera bildrutor med olika rörelser i. Standard vid äldre animationer är 12 st fps* och i dagens filmer ca 25 fps.

I nyckelbildrutor kan du placera ActionScript, aktivera ljud, lägga till / ta bort eller ändra innehållet på scenen. Mellan nyckelbildrutor placeras t.ex. tweenfunktioner.

*fps:Frames per second (Bildrutor per sekund)

Vad gör kodsnutten "stop();"?
Om man skriver in kommando “stop();” i ActionScript-lagrets första bildruta i tidslinjen kommer filmklippet inte börja att spela upp resten av filmklippets bildrutor.

Vad är ett instansnamn och vad används instansnamn till?
När vi har skapat olika funktioner (t.ex en knapp) som ligger i biblioteket kan vi placera kopior av de på scenen genom drag-and-drop. För att kunna programmera olika händelser efter olika knapptryckningar måste knapparna göras unika genom att döpas till unika instansnamn.

Instansnamn bör döpas med specifika endelser så att ActionScript känner igen vad det är för något. Knappar slutar t.ex med “_btn” och movieclips som “_mc”.

Vad är skillnaden på .fla och .swf?
.fla är själva Flashfilen där all programmering ligger som du kan jobba vidare på. Om du klickar Kommando och Enter produceras en swf-fil. Den är själva filmen som du sen lägger upp på exempelvis webben när filmen är färdig.

När använder man shape tween?
När du animerar en figurs rörelser tar du ett lager i taget. Ändra de olika inställningarna i olika nyckelbildrutor som du vill att figuren ska röra sig på. Mellan två nyckelbildrutor som har olika inställningar kan shape tween mellan dessa skapa mjuka rörelser. Eftersom att formen ändras stegvis för varje bildruta blir animeringens rörelseformer smidiga och mjuka.

När använder man motion tween?
Motion tween används för att få smidigare förändring av position, proportion, storlek och infärgning och används på grupperade objekt och textfält.

Vad använder man mask-lager till?
Till att göra vissa delar osynliga så att användaren bara ser det vi vill visa i scenen och inte det som pågår i “kulisserna”.

I laboration 4 använde vi ett movieclip som vi döpte till target_mc, vad är syftet med target_mc?
En target är en behållare. När vi programerar vår target ger vi den en navigation på x- och y-ledd. När vi senare ska öppna våra animationer kan vi se till så att den ska öppnas i vår target och då kommer alla filmklipp upp på exakt samma plats.

I inlämningsuppgiften gjorde vi en pop-up ruta som vi skapade i en egen fil, "popup.fla", där scenen var lika stor som våran scen i "index.fla", varför var pop-up rutans scen lika stor som index-filens scen och inte 550x400 som våra animationer?
Därför att vi vill centrera pop-up rutan i indexchenen och inte i animationen.

Inga kommentarer: