onsdag 14 april 2010

Analysövning enligt triangelmodellen

Redovisning- Interaktiva medier


Sidan vi har analyserat är: http://iraq.reuters.com/ Den består av en samling bilder som togs av Reuters journalister i Irak under fem år, mellan 2003 och 2008.

Vem är mottagare?
1) Målgrupp
Engelsktalande person som är intresserade av kriget i Irak.

2) Ålder
Vuxna människor. Unga i gymnasiet kan säkert förstå innehållet men upplägget känns inte anpassat till en ung målgrupp.

Vad ska förmedlas?
3) Innehåll och fakta
Sajten upptas mest av dramatiska bilder som väcker starka känslomässiga reaktioner. Bilderna länkas inte vidare till artiklar. Det gör att sajten upplevs som halvfärdig ur en journalistisk synvinkel eftersom att det saknar mycket text. I filmerna berättar journalister mycket personligt om sina erfarenheter av sin tid i Irak, mellan 2003-2008. Vi undrar om bilderna har sålts eller publicerats någonstans.

Vad är målet/syftet?
4) Pedagogik
Vi förstår innehållet men inte alltid vad avsändarna menar. Till exempel att antal mobiltelefonabonnenter har ökat markant i Irak de senaste åren. Betyder det att västvärldens inflytande har ökat kommunikationen på plats eller har det att göra med att oljefamiljerna blir rikare, att företagare bygger upp landet vis sidan av att det förfaller? Dessutom lär statistiken se likadan ut i andra länder...

Diagrammet är inte så tydligt. Enheterna byts ofta vilket gör det svårt att tolka resultatet.

Hur är det gjort?
Det snålas på interaktiviteten här. Tidslinjen är interaktiv på så sätt att det går att klicka på länkar och välja vilka bilder och filmer vi vill se närmare på, scrolla fram och tillbaka, datum när bilderna togs framgår när musen ligger över bilden.

5) Remediering
Inget är särkilt originellt; bilder zoomas in, tidslinjen rör sig i muspekarens riktning, bildkollage har skapats av alla bilder, menyn har mjuka övergångar som tonas ut och in. Allt är snyggt och enkelt.

6) Hypermediacy
Sparsmakad: Få filmer, mest foton, lite n mängd text, inga rörliga bilder eller ljud i övrigt.

7) Immediacy
Journalisterna tolkar åt oss vilket distanserar oss från innehållet i sig. Vi känner oss inte så delaktiga eller ”med”.

8) Teknik
Det finns inga hjälpande gränssnittsljud. De använder sig av interaktionsrörelser (länkar i menyn blir oranga i stället för vita till exempel).

9) Pedagogik
Sajten är snygg men lite rörig. Tidslinjen är framför allt opraktisk. Den är användarvänligt på så sätt att stora foton ger ett tydligt och prydligt intryck och informationen hålls kortfattat. Dessvärre finns inget sätt att förflytta sig effektivt i tidslinjen utan vi får hålla oss till en ganska långsam ”scrollning” till vänster och höger. Filmerna sätts på och av med en enkel playknapp.

10) Dramaturgi
Först kommer vi till en introsida. Snabbt hittar vi vidare till tidslinjen mellan 2003 till 2008.

Inga kommentarer: